lauantai 28. toukokuuta 2011

4. Hyödykemarkkinat

HYÖDYKKEIDEN KYSYNTÄ s. 39

1. Kuluttaja tekee päätökset niukkuuden vallitessa.
2. Budjettirajoite: tulot ja hinnat > mitä voi valita?
3. Kulutusmenot > eivät suuremmat kuin käytettävissä oleva raha.
4. Kokonaismenot > kaikki hyödykkeet tietyllä aikavälillä kertaa hinta > ei suurempi kuin varat.
5. Budjettirajoitteen täyttämiä vaihtoehtoja monia.
6. Valinta tarpeista ja itselleen tärkeänä.
7. Kuluttajan tarpeiden rakenne eli preferenssit > oletetaan taloustieteessä annetuiksi.
8. Kuluttajan valintateoria: kuluttaja tavoittelee mahdollisimman korkeaa tarpeentyydytystä.
9. Kuluttaja maksimoi tarpeentyydyksen astettaan eli hyötyään ( lyhenne tarpeentyydytykselle)
10. Tietyn hyödykkeen haluttuun kysyttyyn määrään vaikuttavat seuraavat tekijät:
a) kuluttajan tarpeiden rakenne
b) hyödykkeen oma hinta
c) muiden hyödykkeiden hinnat
d) kuluttajan tulot                      
11. Hyödykkeen oman hinnan ja sen kysynnän suhde:
 > Kysynnän määrä on sitä suurempi, mitä alhaisempi on hyödykkeen hinta.
 > Kysyntäkäyrä > laskee oikealle.

12. Kuluttaja tuntee sen tarpeentyydytyksen määrän eli hyödyn, jonka hyödykkeen kuluttaminen hänelle antaa.
13. Ensimmäinen  ostos ( suklaapatukka) antaa hyötyä paljon > toinen jo vähemmän.
14. Kulutuksen määrä lisääntyy > lisäkulutuksen hyöty >  eli hyödykkeen rajahyöty kulutuksen tasolla > vähenee.  = Alenevan rajahyödyn olettamus
15. Rajahyöty voi kääntyä negatiiviseksi.
16. Sitä ei voi mitata > siksi se havannollistetaan ajattelemalla se maksuhalukkuudeksi.
17. Ollaan valmiita maksamaan ekasta enemmän kuin toisesta.
18. Kuinka paljon valmis maksamaan ekana viikkona ja toisena >tulos > aleneva maksuhalukkuus.
19. Kuinka paljon hyödykettä kuluttaja haluaa? Kun hyödyke on niukka sillä on hinta.
20. Kuluttajan rationaalinen valinta = hyödyn maksimonti > perustuu hinnan ja rajahyödyn vertaamiseen.
21. Rajahyöty: ilmoittaa kuluttajan maksuhalun.
22. Kullakin kulutuksen tasolla > halutaan maksaa se hinta > joka on rahamääräisen hyödyn eli korkeintaan rajahyödyn suuruinen.
23. Ei maksa enempää mitä markkinoilla oleva hinta.

24. KUVA: kuluttaja lisää kysyntää kunnes maksuhalukkuus vastaa kysyntää ( eli rajahyöty hintaa)
25. Tämä määrää silloin kuluttajan valinnan. = kuluttajan tasapaino
26. Yksilöllinen kysyntäkäyrä = rajahyötykäyrä, joka kertoo kuluttajan maksuhalukkuuden.
27. Voi tarkistaa aina sen onko se paras vaihtoehto, vertaamalla toiseen pisteeseen. ( vrt. 2kpl ja 4kpl)
28. Periaatteet: a) kuluttaja tuntee kulutuksesta seuraavan hyödyn ja pystyy vertailemaan rahamääräiseen hintaan. b) Kuluttaja pyrkii rationaalisesti korkeimpaan tarpeentyydytyksen tasoon. ( Ihmiset usei rationaalisia).

MARKKINAKYSYNTÄKÄYRÄ s. 42

29. Johonkin markkinoilla kohdistuvan kysyntä > kullakin hinnalla yhteen jokaisen markkinoille tuoma kysyntä. > ( kaikkien kysyntäkäyrät) > jos suurin osa laskee oikealle > myös markkinakysyntäkäyrä.
30. Tähän vaikuttavat:
a) kuluttajien tarpeiden rakenne
b) hyödykkeen oma hinta
c) muiden hyödykkeiden hinnat
d) kuluttajien tulot.
31. Hyödykkeen markkinakysyntä saadaan > kullakin hinnalla kaikkien ostajien kysymät määrät yhteen.
32. Laske ja lue esimerkki s. 43-44 !
33. Kuluttajan kysyntäkäyrä vastaa maksuhalukkuutta eli rajahyötyä.

34. Markkinahinta on molemmille sama > rajahyödytkin samat >määrät ei samat > kuluttajan tarpeet.
35. Hyödykkeen markkinakysyntä kuvaa sen kuluttamisesta koko yhteiskunnalle koituvaa rajahyötyä.  
36. Markkinahinta määrää ostajat osatamaan sellaiset määrät > että viimeksi ostetun yksikön rajahyöty vastaa markkinahintaa.
37. Sama siksi kaikille kuluttajille = koko yhteiskunnalle.
38. Markkinakysyntäkäyrä kertoo koko yhteiskunnan tarpeista.
39. Yleensä riittää että tunnemme markkinakysyntäkäyrän.
40. Esim. alkoholiverotuksen määrittämisessä. 

HYÖDYKKEIDEN TARJONTA s.44

41. Tarjontakäyrä > hyödykkeen hinnan ja sen tarjotun määrän välisen suhteen
42. Muodostuu hyödykettä valmistavien yritysten päätöksistä. Minkä hinnan vähintään halutaan ja kuinka paljon mitäkin tuotetta ollaan valmiit myymään kullakin hinnalla.
43. Nousee oikealle. Hinnan kohotessa tarjottu määrä kasvaa. ( kun rajakustannukset ovat kasvavia.)
44. Yrittäjät pyrkivät voittojensa maksimointiin.
45. Myyntitulot: myyty määrä x hyödykkeen hinta.
46. Täydellinen kilpailu: yhden yrityksen myynnin määrä ei vaikuta markkinahintaan.
47. Tulon lisäys: yhden ksikön myynti, rajatulo, on hyödykkeen hinnan suuruinen.
48. Kustannuksen lisäys: yhdestä tuotetusta lisäyksiköstä aiheutuva, rajakustannus, on yhden tuotteen valmistuksen suuruinen.
49. Kokonaiskustannukset: lasketaan yhteen kaikki syntyvät kustannukset. ( palkat, laitteiden ja toimitilojen vuokrat, )
50. Toiminta kannattavaa: myynnistä saatavat tulot kattavat valmistuksesta aiheutuneet kustannukset.

51. Mahdollisemman suuri voitto: täydellisen kilpailun oloissa tuotettava määrä, jolla hinta ja rajakustannukset ovat yhtä suuret.
52. Rajakustannukset: miten kokonaiskustannukset muuttuvat, kun tuotanto  muuttuu yhden yksikön. 


53. Pystyakselilla mitatut rajakustannukset on oletettu tuotannon määrän myötä kasvaviksi.
54. Rajakustannuskäyrä muodostaa yrityksen tarkontakäyrän ja rajahyötykäyrä taas kuluttajan kysyntäkäyrän.
55. Se kertoo kuinka paljon voittoaan maksimoiva yritys valmistaa hyödykettä ja tarjoaa sitä markkinoille.
56. Tuotantoa kannattaa laajentaa, jos hinta toisi enemmän tuloa kuin tuotannonkustanukset veisivät. > voitto kasvaisi.
57. Tuotantoa kannattaa supistaa, kun kustannukset laskisivat enemmän kuin tulot > voitto kasvaisi.
58. Tuottajan tasapaino! :)

MARKKINATARJONTAKÄYRÄ s. 47

59. Markkinoiden tarjontakäyrä nousee oikealle, jos jos jokaisen jotakin hyödykettä tarjoavan yrityksen tarjontakäyrä nousee oikealle.
60. Saadaan: lasketaan yhteen kaikkien yksittäisten markkinoille tuoma tarjonta kullakin hinnalla.
61. Laske esimerkkitapaus s. 47-48.
62. Yritysten tarjontakäyrät kuvaavat niiden tuotannon rajakustannuksia. > maksimoi voittonsa > sopeuttavat tuotantonsa tasolle >>jolla rajakustannukset ovat yhtä suuret kuin markkinoilla vallitseva hinta.
63. Hyödykkeen markkinatarjonta kuvaa sen valmistamisesta koko yhteiskunnalle koituvia rajakustannuksia.
64. Markkinahinta: ohjaa yritystä valmistamaan määrän >> että rajakustannus vastaa markkinoilla vallitsevaa hintaa. (rajakustannukset samat kaikille yrityksille. ) Ulkoisvaikutukset ei lasketa rajakustannuksiin yhteiskunnalle.
65. Hinta välitää informaatiota kuluttajien tarpeista tuottajille.

RATIONAALINEN KÄYTTÄYTYMINEN s. 48

66. Tarkastelua käyttätymisestä; tietty talousksikkö ( kuluttaja / yritys)
a) Talous rakentuu yksittäisistä päätöksistä.
b) oletetaan olevan johdonmukaiset käyttäytymissäännöt.
c) yritykset oletetaan pyrkivän suuriin voittoihin.
d) kuluttajat mahd. suuri hyöty.

67. Ilman johdonmukaista oletusta, ei voida muodostaa yhteiskunnallista teoriaa.
68. Talousyksikön saavuttamista - tarkastellaan edun ja haitan kautta.
etu - kuluttajalla rajahyöty ja yrityksellä rajatulo
haitta - hinta - rajakustannus
69. Molemmat pääsevät tasapainoon, jos saavutettava rajaetu on sama kuin rajahaitta.
70. >>>Kokonaisetu suurin.

TALOUSTIETEEN SEITSÄMÄS PERUSPERIAATE:

Rationaaliset taloudenpitäjät tekevät päätöksiään vertaamalla rajaetuja ja rajahaittoja.

71. Jokainen tekee joka päivä.
72. Markkinahinta kuvioissa on vaaka suora (1.5 e) koska oletetaan että markkinat ovat täydelliset.
73. "Kukaan ei pysty yksin vaikuttamaan hintaan, monia ostajia ja myyjiä."
74. Markkinoiden kukin toimija on hinnan ottaja jamäärän sepeuttaja. > määrätään yhdessä markkinahinta.

KYSYNNÄN JA TARJONNAN TASAPAINO s. 49

75. Kysyntä ja tarjontakäyrät saatettu yhteen.
76. Markkinoiden tasapaino on leikkauspisteessä (Kuluttajan tasapaino ja tuottajan tasapaino)


77. Tasapainossa markkinaosapuolten aikomukset ovat sopusoinnussa keskenään (kysytty ja tarjottu määrä yhtä suuret)
78. Näin molempien osapuolten suunnitelmat toteutuvat.
79. Markkinoilla tasapaino saavutetaan hinnan sopeutumisen tietä.
80. Tutustu ja laske esimerkki s. 49-51 lopusta liikatarjontaan ja liikakysyntään liittyen. 
81. Hinnanmuutos jatkuu, kunnes saavutetaan tasapainohinta.
82. Ellei tasapainoa ole se pyrkii syntymään. > vapaasti toimiva hintamekanismi perustuu tähän.

83. Todelliset markkinat mutkikkaammat.
84. Markkinoiden tilaan vaikutetaan mainonnalla.
85. sopeutetaan tuotantoa ja hintoja kun varasto kasvaa tai hupenee.
86. Kysynnän ja tarjonnan tasapainomalli - laske ja käy hyvin läpi! anssilta apua!! s.51-53

KYSYNNÄN JA TARJONNAN ANALYYSIÄ s. 53.

87. Puhutaan yleensä absoluuttisena suureena.  (kysyntä ja tarjonta)
88. Niukat hyödykkeet on hinta otettava huomioon.
89. Kysytty määrä on hinnasta riippuvainen.
90. Mitä korkeampi hinta > pienempi kysyntä > enemmän haluttaisi myydä. 

 KYSYNTÄ

 91. Hinta ei ole ainoa määräävä tekijä.
 92. Hinta muuttuu > siirrytään uuteen pisteeseen kysyntäkäyrällä.
 93. Muut kysyntään vaikuttavat tekijät siirtävät koko käyrää.
 94. Käyrää siirtävät
a) kuluttajan mieltymykset b) kuluttajan tulot c) muiden hinnat

 95. Hyödykkeet:
a) Normaali hyödykkeet (kysyntä kasvaa tulojen kasvaessa)
b) inferioiriset hyödykkeet ( vähäarvoiset, tulot kasvaa kysyntä laskee > peruna, rainbow, xtra..)
96. Joidenkin hyödkkeiden hinnoilla vaikutusta toisten kysyntään.
 a) Toisiaan täydentäviä eli  komplementaarisia (> Bensa hinta nousee > autojen kysyntä laskee..)
 b) Kun yhden hinta nousee toisen siirtyy kysyntäkärä vasemmalle.
 97. Substituuteilla eli korvaavilla tuotteilla > toisen hinta nousee > toisen kysyntä nousee. ( voi ja margariini)
 98. Muoti vaikuttaa kysyntään. ( kukkakuosi, virtuaalilemmikki, rullaluistimet...)
 99. Tähän vaikutetaan mainonnalla.

TARJONTA

100. Maataloustuotteet > sää vaikuttaa.
101. Tuotannonteknologian kehittyminen vaikuttaa ( teknologisia uudistuksia )
102. Tuotannontekijöiden hinnat
> vaikuttavat tuotannon määrään. (palkkojen nousu, tuotetun yksikön rajakustannukset kasvavat)
103. Muiden hintojen muutokset. ( punajuuri ja porkkana)
>(toisen kysyntä heikkenee siirrytään tuottamaan toista > sen tarjonta kasvaa...)

104. Todellisuudessa ei näin yksinkertaista. > analysoinnin takia yksinkertaistetaan.
105. 2 kpl sääntöjä:
a) Huomioida yksi asia kerrallaan, ( muut pysyvät ennallaan) ceteris paribus
b) Hinnanmuutos > siirrytään pitkin käyrää ja muiden seikkojen muutokset käyrä siirtyy.
        


JOUSTOT s. 57 

Tämä on hankala osio, joten käy se lähempänä ja pyydä anssilta apua. ( s. 57-62) 



 MARKKINOIDEN TEHOKKUUS s. 62  / KERTAUS

106. Täydellinen kilpailu esimerkkinä muille > paras lopputulos kaikille.
107. Markkinatasapainossa hinta on tasolla, jolla markkinakysyntä on yhtä suuri kuin markkinatarjonta.
108. Kun hinnalla ei ole paineta nousta tai laskea > kilpailutasapaino
109. Selkeä:
Yhteiskunnan rajahyöty = kuluttajan rajahyöty = hinta = yrityksen rajakustannus = yhteiskunnan rajakustannus
110. Hyödykkeen markkinahinta = antaa tietoa yhteisk. tarpeista ( kysyntäkäyrä=maksuhalukkuutta)
111. Hinta = tietoa hyödykkeen tuotannosta yhteiskunnalle aiheutuvista kustannuksista. (Tarjontakäyrä = milla hinnalla paljonko tuottamaan.)

TALOUSTIETEEN KAHDEKSAS PERUSPERIAATE
Markkinat hyvä tapa järjestää talouden toimintaa

112. Se mitä tuotetaan määräytyy hyödykemarkkinoilla.
113. Se kenelle tuotetaan on riippuvaista tulonmuodostuksesta

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti