tiistai 17. toukokuuta 2011

3. Johdon laskentatoimi

JOHDON LASKENTATOIMI, RAHOITUKSEN LASKENTATOIMI JA KUSTANNUSLASKENTA

1. Laskentatoimi jaetaan kahteen;
a) Rahoituksen  laskentatoimi ( financial accounting)
> tarkastelee yrityksen ulkoista raportointia tarkasteleva > tuo tietoa yrityksen ulkopuolisille sijoittajille.
b) Johdon laskentatoimi ( management accounting )
> mittaa taloudellista informaatiota ja toisen laista, yrityksen omaan käyttöön tarkoitettua tietoa. Eritoten päätöksentekoon liittyviä.

2. CIMA > JLT:n ammattilaisten suurin yritys, määrittelee johdon laskentatoimen informaation käytön ja hankinnan yms. ( auttaa; muotoillessa strategiaa, sunnitellessa/valvottaessa toimintoja, päätöksenteossa, resurssien käytössä, arvojen vahvistaessa, toiminnan parantamisessa, varojen turvaamisessa, omistajaohjauksessa, sisäisessä valvonnassa. )

3. Kustannuslaskenta > mittaa ja raportoi taloudellista ja ei taloudellista informaatiota, joka liittyy yrityksen resurssien hankintaan ja kulutukseen.
4. Kustannuslaskenta tuottaa informaatiota rahoittajien ja johdon laskentatoimelle.

LASKENTAKOHDE JA KUSTANNUSTEKIJÄ s. 82

5. Kustannus: tuotannontekijän rahamääräinen käyttö.
6. Kustannuslaskennan perinteinen lähtökohta; valmistettavan tuotteen / palvelun kustannus lähtökohtanan päätöstilanteissa. ( Hinta )
7. Laskentakohde ( cost object ); elementtejä, joiden kustannuksen halutaan eritellä. ( ks. s.82 taulukko)
8. Kustannusten hallintaan pyrkiminen > kahteen keskitytään  1. tuotteen arvoa loppukäyttäjälle 2. kustannustekijöiden tehokas johtaminen.
9. Kustannustekijät vaikuttavat laskentakohteen kokonaiskustannuksiin tietyllä aikavälillä
>työtunnit, ajokilometrit, asiakkaiden lukumäärä... ks. s. 83 taulukko
10. Kun siinä tapahtuu muutos > vaikuttaa kokonaiskustannuksiin.
11. Kustannukset, jotka eivät lyhyellä tähtäimellä muutu tai sisällä kustannustekojää (palkat), voivat pitkällä menolla muuttua.

KUSTANNUSTEN KOHDISTAMINEN s. 83.

 12. a) yritys valitsee laskentakohteen b) kustannuslaskenta selvittää kustannukset, rekisteröinnin, ja kohdistamisen halutulle laskentakohteelle. c) Kustannuslaskennan avulla selville laskentakohteen kustannukset aiheuttamisperiaatteen avulla.
 13. Laskentajärjestelmä kaksivaiheinen >
a) Kustannukset selvitetään + rekisteröidään yritys jonkin jaottelun avulla ( työkustannukset)
b) Rekisteröidyt kustannukset kohdistetaan laskentakohteelle; jaetaan 
Välittömät kustannukset ( suoraan kohdistaa, kuten raaka-aine jota käytetään kerran)
ja Välilliset kustannukset ( ei voi kohdistaa suoraan, vaan jaetaan epäsuorasti, kuten markkinointikustannukset)
14. Kustannusten allokointi tarkoittaa niiden kohdistamista tietylle laskentakohteelle. Tämä on edellytys johdon päätöksenteolle. Yritysjohdon on tiedettävä, onko edullisempaa ostaa joku tuote tai palvelu, kuin tuottaa se itse. Kustannukset on tunnettava, jotta voidaan asettaa tuotteelle myyntihinta, jolla tuotanto on kannattavaa.
15. Kustannusten oleellisuus:
mitä suurempi kustannus on ( todenn. että voidaan kohdistaalaskentakohteelle, välitön kustannus, tuotteen teko ja pääsy asiakkaalle.)
mitä pienempi ( taas välillinen, paperi laskussa ei taloudellisesti niin merkittävä)
16. Kustannusinformaatio > keräämisen helppous tekniikan vuoksi >monesta välillisestä tullut välitön.

KUSTANNUSTEN KÄYTTÄYTYMINEN s. 85.

17. Tärkeä tieto, miten kustannukset käyttäytyvät yrityksen toiminta-asteen vaihdellessa. 
18. Yrityksen laskentajärjestelmät rekisteröivät jatkuvasti tietoa. 
19. Toiminta-asteen riippumattomia kustannuksia > kiinteät kustannukset (vuokra)
20. -- // --    --//-- riippuvaisia kustannuksia > muuttuvat kustannukset (raaka-aineet)
21. Muuttuvat kasvavat ja pienevät toiminta-asteen mukaan.
22. Lyhyellä aikavälillä kaikki kiinteitä. ( välittömät palkat ja ostetut raaka-aineet)
23. Pitkällä aikavälillä tulee kaikista muuttuvia. ( Palkat nousee ja vuokra)
24. Puolimuuttuvia kustanuksia: Kiinteitä tuotanto nolla, kasvavat suoraan toiminnan mukaan > muuttuvat ( huoltokustannnukset).

KUSTANNUSTARKASTELUN LAAJUUS s. 86.
25. Laskentatoimijärjestelmät tuottavat kahdenlaista tietoa.
26. Yksikkökustannus: kokonaiskustannukset jaetaan tarkasteltavien yksiköiden määrällä. (konetunnit)
27. Kokonaistuotantokustannukset 800 000 lukumäärä 10 000 = yksikkökustannus 80 e/ yks.

KUSTANNUSTEN ALLOKOINTI s. 86.

28. = Kohdistaminen tietylle laskentakohteelle kustannuslaskennan yleisin tehtävä. 
29. a) Tarvitaan johdon päätöksenteon tueksi ( mikä hinnaksi), kustannusten selvittäminen laskentakohteettain motivoi yrityksen johtoa ja työntekijöitä.
30. b) Kustannukset tiedetään > voidaan tehdä muutoksia edullisempaan.
31. Kustannus-hyötynäkökulma keskeinen.
32. Lisäkustannuksia syntyy; kustannuksiin liittyvän infon keräyksestä ja johdon perehdyttämisestä kustannusten allakointiin liittyvissä menetelmissä.
33. Kustannusten allakointiin tarkoitetut systeemit ja implementointiin käytetyt varat ovat;
a) Helposti laskettavissa ja pyritään pienentämään.
b) Siitä syntyviä hyötyjä on vaikeampi todentaa.
c) Tietotekniikka alentaa keräys kustannuksia ja pystytään siirtymään monipuolisempiin järjestelmiin. 

KATETUOTTOANALYYSI s. 87

34. Yritysjohdon perustyökalu.
35. tarkastellaan kokonaistuottoja, kokonaiskustannuksia ja tulosta 8kun siinä tapahtuu muutosta, tuotantomäärät, tuotantohinnat...)
36. Vastaa kysymyksiin; "Miten yrityksen tuottoihin ja kustannuksiin vaikuttaa 1000 lisätuotteen myynti ?"
37. TUOTOT ovat rahavirtoja, joitta saa myymällä tavaroita tai palveluja.
38. TUOTTOTEKIJÄT vaikuttavat tuottoihin, myyntihinta, markkinakustannus.
39. KUSTANNUSTEKIJÄT vaikuttavat kustannusten suuruuteen.
40. Tarkastellaan tilannetta, jossa yksi tuottotekijä ja yksi kustannustekijä. = valmistettujen tuotteiden määrää. = katetuottoanalyysi, tuotot ja kustannukset laskevat ja nousevat vain tuotantomäärän vaihtuessa. 
41. katetuottolaskennassa keskeistä kikut ja mukut jaottelu. 
42. katetuottolla tarkoitetaan myynnistä kertyneiden myyntitulojen ja muuttuvien kustannusten välistä erotusta.
43. Katetuotto kertoo siten,  mitä yritykselle jää kiinteiden kustannusten kattamiseen ja tulokseen, kun myyntituloista on vähennetty muuttuvat kustannukset.

KAAVA A.)

 44. Katetuottoanalyysiin liittyy seuraavat lyhennykset.

KAAVA B.)

45. Olettamuksia, jotka liittyvät katetuottokustannuksiin 6kpl, lue s. 89.
46. Tarvitaan, mitten erilaiset päätökset vaikuttavat yrityksen tulokseen.
47. Krittinen piste = tällä myyntimäärällä katetuotto riittää kiinteisiin, mutta voittoa ei vielä kerry. tulos on nolla.
48. Kriittinen piste määritellään kolmella tavalla. 
a) matemaattisen yhtälön avulla, b) varmuusmarginaalilla, c) graafisesta.
49. Lue s. 90 Niemisen tietokone-ohjelma esimerkki. Kolme tapaa selvitää se?

50.  1. TULOSYHTÄLÖMENETELMÄ

KAAVA C.)

51. Kaava voidaan laskea antamasta esimerkista, kun tulos asetetaan nollaksi.
52. Jos kriittinen piste halutaan ilmaista rahamäärällä, kerrotaan kriittisen pisteen yksikkömäärä tuotteen hinnalla. ( KRP*YMH)
53. Laske esimerkki s. 91. 

54.  2. YKSIKKÖKOHTAINEN KATE KRIITTISEN PISTEEN RATKAISEMISESSA.

KAAVA D.)

55. Tämä on muunnos tulosyhtälömenetelmästä.
56. YKT, saadaan vähennetään tuotteen myyntihinnasta kaikki yksikkökustannukset, kun mukut säilyy samana. Kiinteät vaihtelee riippuen millainen määrä myydään.
57. Laske esimerkki.

58. GRAAFINEN TARKASTELU

KAAVA E.)


59. Apuna koordinaatisto, vaaka-akselilla yrityksen toimintaaste (myyntimääriä), pysty-akselilla toiminnan kokonaistuottoja- ja kustannuksia.
60. Lähtöajatus, että kustannukset ja tuotot käyttäytyvät lineaarisesti.
61. Kokonaiskustannukset = kikut ja mukut.
62. B) Kikut.
63. Valitaan mikä tahansa haluttu piste. Myydään 10 tuotetta, jonka muuttuvat kustannukset 60e kpl.( 1000e + 600e = 1600. ) = Piste A.
64. Kokonaistuotot = myynnin määrä jos 0. tulotkin 0, lähtee siksi origosta. 100e (hinta) * 20 tuotetta = 2000, piste D.
65. KPR sijaitsee pisteessä E. kokonaiskustannuksien ja kokonaistuottojen leikkauspisteessä.

KATETUOTTOSUORA s. 94

KAAVA F.)


66. Katetuottokuviossa tarkastellaan pelkkää katetuottosuoraa.
67. Katetuottosuora: osoittaa erilaisten myyntivoluumien vaikutuksen yrityksen tulokseen ilman, että kuviossa on sekä kokonaiskustannusten että kokonaistuottojen kuvaajat.
68. Miten piirretään?
Ensimmäinen piste tulee kiinteiden kustannusten mukaan miinus merkkisenä, kun tulos on 0. (- 1000) Toiseksi pisteeksi valitaan kriittinen piste 25 kappaleen kohdalle ja tulos on 0. ( Suora 1.  A-B )
69. Jokainen myyty tuote kasvattaa y-akselin yläpuolella voittoa 40 euroa. ?
70. Myyntimäärän vaikutus on helppo nähdä. Lasketaan seuraavasti: voittoa saatava 35 e / per tuote?

71. katetuottosuora 2. > Miten herkkä tulos on kustannusten vaihtelulle.
72. Katso sen esimerkki s. 95.
73. Suoran 2 kulmakerroin on suurempi kuin suoran 1, jolloin myyntimäärän kasvaessa tulos kasvaa nopeammin 2 kuin 1.

TAVOITETULOS s. 96.

74. Katetuottoanalyysi keskittyy kriittiseen pisteeseen, toiminnan volyymin tarkastelua.
75. Tavoitetulos laajentaa käsitystä, kun korostetaan yrityksen tuloksen merkitystä.
76. Kuinka monta yksikkö pitäisi myydä, jotta tulos olisi x euroa?
77. Ratkaistaan tulosyhtälömenetelmällä.
78. Tavoitemyyntimäärä on VOLT. ( esimerkissä se olisi 600e). Voidaan tarkistaa sijoitamalla saatu tulos katetuottolaskelmaan. s. 97.

KAAVA G.)


VEROJEN VAIKUTUS s. 97

79.  On tarkasteltu yrityksen kustannuksia ja tuottoja ilman veroja.
80. Tavoitevoitto 600e tuloverojen jälkeekin. Jos verokanta on 40%?

KAAVA H.)

81. Laske esimerkki s. 98. Siinä lasketaan kriittistä pistettä johon on huomioitu verojen vaikutus.
82. Tuloverokanta ei vaikuta kriittiseen pisteeseen, koska kriittisessä pisteessa tulos on 0.
( tuloveroja ei makseta)
83. Muut verotyypit saattavat nostaa kriittisen pisteen tuotantomäärää.

KUSTANNUSRAKENTEEN VAIKUTUS s. 99

84. Miten kustannukset jakautuu ja millainen on kustannusrakenne?
85. Kustannuslajien suhteellinen osuus a) tietyn hyödykkeen osalta vrt. kokonaiskustannnuksiin b) koko yrityksen tasolla eri kustannuslajien suhteellinen osuus kokokustannuksista.
86. Mukujen ja kikujen suhteellisia osuuksia voidaan pitää yrityksen kustannusrakenteena.
87. Millaisia riskejä/ahdollisuuksia kustannusrakenne voi sisältää.
88. Tarkasteltuna tarkemmin voidaan löytää parempia vaihtoehtoja.
89. Esimerkissä kolme vaihtoehtokustannusta. Laske ne s. 100-102.
90. Valitessa on pohdittava juuri tuottoodotuksia ja riskejä.
91. (1.) Suuri yksikkökohtainen kate on suuri riski. (2.) riski pienenee (3.) Ei riskiä, mutta pienet voitot.
92. Ei kerro meille oikeaa vaihtoehtoa, on tilannesidonnaista.
93. Paras vaihtoehto tiedetään vasta jälkikäteen.

94. Kiinteiden kustannusten vipuvaikutus:
Millainen vaikutus tulokseen on kikuilla kun myyntimäärät ja katetuotto vaihtelee.> yrityksellä korkeat kikut > vipuvaikutus suuri. > pieni määrä myynnissä johtaa suuriin muutoksiin tuloksessa.

KAAVA I.)

95. Laske esimerkit s. 105 kikujen vipusta, kun myydään 30 kpl tai 60 kpl.
96. Kikujen vipu on syytä huomioida, kun tarkastellaan myynnin vaihteluiden vaikutusta yrityksen liiketulokseen.
97. Se on erilainen eri myynnin määrällä. Se pienenee kun myynti kasvaa kriittisen pisteen yläpuolella.
98. Mikäli kiinteitä kustannuksia ei ole lainkaan, katetuotto on yhtäsuuri kuin tulos, jolloin vipu on yksi kaikilla myyntimäärillä.

KÄYTÄNNÖN ERITYISKYSYMYKSIÄ s.106.

99. Yrityksissä pohditaan konkreettisia ongelmia kustannusten hallintaan ja johtamiseen. Edelliset ovat suht. teoreettisia.
100. Ei voida aina tehdä olettamuksia, jolloin päätöksentekoon vaikuttavat kustannustekijät ovat vaikeasti arvioitavissa. ( esim. varastokustannukset ja ulkoistamispäätöksiä.)

VARASTOINTIKUSTANNUKSET s. 106

101. Kustannuksiin vaikuttaa toimiala. Valmistusalan yritykset.
102. Kolmentyyppisiä varastoja:
a) Raaka-aine varastot ( valmistettaviin tuotteisiin) b) keskeneräisten töiden varastot (puolivalmiit) c) Valmiiden töiden varastot ( myymättömät toimitusta odottavat).
103. Myytävien tuotteiden varastot / Kauppojen varastot ( valmiita tuotteita)
104. Varastot = suuren osan resursseista sitovasta toiminnasta.
105. Ne vaativat suuren tilan ja varastot sisältävät suuren ostohinnan hankintakustannuksissa.
106. Ylläpito, siivous, huolto, tilaukset, seuranta = Lisäkustannuksia.
107. Varaston hallinta =
tavara-ja materiaalivirtojen suunnittelua, toteutusta, koordiaantiota ja valvontaa.
108. Liikevaihdosta vain hyvin pieni osa päätyy voitoksi ( s. 107.)
109. Myytyjen tuotteiden kustannukset ovat suuri erä. taas myynti-ja hallintokustannukset jäävät vähäiseksi. Tehostaa myytyjen tuotteiden kustannuksien hallintaan!

110. VARASTONHALLINTA viisi pääkustannusryhmää, johon voidaan vaikuttaa.

a) Hankintakustannukset
(kaikista suurin) maksetut korvaukset, rahtikustannukset, paljousalennukset.
b) Tilauskustannukset
Kaikki se työ joka liittyy tilaukseen. valmistelu, kirjoittaminen, laskujen vertailu tilauskirjoihin ja maksaminen. Tavaroiden vastaanotto, tarkistus, virhetoimitukset tai rikkinäiset, muut erityiset kustannukset, reklamaatiot.
c) Varaston ylläpitokustannukset tarpeellista tavaraa säilytetään ennen kuin myydään. tilakustannuksia, vuokrat, sähköt, vesi, vakuutukset, vanhentumiset, hävikki.  Lämpötila ok, sähkönkulutus ok, Tekninen vanhentuminen. Muodista jäljessä ei kelpaa markkinoille. pilaantuminen. säännöllinen tarkistus.
d) MITÄ NE KAKSI MUUTA OVAT???
e)

KUSTANNUKSET JA ULKOISTAMINEN s. 109.

112. Ulkoistaminen = tuotteen / palvelun ostamista yrityksen ulkopuoliselta tuottajalta, ei valmisteta itse.
113. Ulkoistamispäätös - halutaan keskittyä oman osaamisen ydinalueen toimintaan ja toiminnot joihin ei liity uhkia voidaan ulkoistaa kustannussyistä.
114. Kustannukset suurin vaikuttaja.
115. Elintärkeää on ulkoistettavan elementin kustannuksista tarkat tiedot.
( esim. Palkanlaskenta, komponentti)
116. Ulkoistamispäätös tehdään kannattavuuslaskelmiin perustuen.
117. Muut vaikuttavat tekijät: strategiset tai kvalitatiiviset  tekijät. (ei-taloudellisia tekijöitä)
>  Kehittynyt teknologia jota ei haluta muiden tietoon. Tai valmistuksen tarkka kontrollointi.
118. Riskit. Riippuvuus alihankkijoista - hintapolitiikka - tinkiminen toimituksessa laadusta / toimitusajoista = välttää pitkällä ja tarkalla sopimuksella. Laadunvalvontaa suurilla yrityksillä.
119. Kustannussäästöjä - ulkoistaessa muihin maihin. työvoiman hinta alhainen - hyödyntää kasvavina voittoina tai alentamalla hintoja.

LAATUKUSTANNUKSET s. 111

120. Keskeinen kilpailutekijä on laatu.
121. Menestyy jos korkealaatuista alhaisilla kustannuksilla.
122.  Laatu = miten ominaisuudet vastaavat odotuksia.
123. Laadun parantaminen lisää kustannussäästöja ja tuottavuutta.
124. Mitataan laatukustannuksia ( quality cost) kustannuslaskennan avulla.
125. Tärkeää tunnistaa laatukustannusten taloudellinen merkitys.
126. Laadun parantaminen liittyy tuotteeseen, tuottamiseen, markkinoille saatamiseen kaikkiin toimiin.
127. Laatukustannukset = syntyviä kustannuksia huonosta laadusta tai epäilystä.
( Heikko laatu, huonon laadun estäminen)

128. Jaetaan neljään ryhmään;
(missä vaiheessa laatuun liittyvät kustannukset syntyvät) Tavallinen kustannusjärjestelmä ei voi mitätä näitä.

a) Huonon laadun estämiskustannukset = huonon laadun välttämistä, laadun suunnittelu, laatukoulutukset, raaka-aineiden  parannukset, laitteiston kunnossa pito.
b) Laadun tarkasuskustannukset = tarkastaa ennen toimittamista, saapuneiden komponentien tarkistus. tuotannon aikaiset tarkistukset ja lopputarkistus.
c) Sisäisen virheen kustannukset = havaitaan ennen  toimitusta, hylkäämiskustannukset, korjaamiskustannukset, uudelleen tarkistuskustannukset, kate hylätystä tuotteesta.
d) Ulkoisen virheen kustannus = asiakas huomaa, palautukset, korjaus, jakelukustannuksia, menettää palautetun tuotteen katteen.
e) Piilevät kustannukset = Heikentää asiakastyytyväisyyttä, mainett, arvioidaan karkeasti, voivat olla joap nelinkertaiset mitattavien kustannusten suuruuteen. Markkinatutkimuksella voidaan myös selventää menetettyä katetta. > arvioida menetetyn katteen nykyarvon avulla. 













Ei kommentteja:

Lähetä kommentti