perjantai 10. kesäkuuta 2011

5. Johtamisopit

 TUTKIMUKSELLISET PARADIGMAT s. 102

1. Miksi tutkijat lähestyvät samoja aiheita hyvin eri tavoin?
2. Perustuu eri tapohin hahmottaa maailma. > ontologia
3. Erilaisiin käsityksiin siitä, miten voidaan saada tietoa > epistemologia
4. Mitkä keinot tiedon hankkimiselle ovat ok > metodologia.

JOHTAMISOPIT s. 103

5. Opit ja työkalut > tutkimuksellisen  tiedon popularisoituja versioita. > koulutuksessa, konsultit, kirjoissa, vuorovaikutuksessa leviää.




6. Johtamisoppien aallot.
7. Liikkeenjohdollisen ajattelun ajassa elävä aaltomainen luonne.
8. Välillä vallassa käsitys ihmisestä laskelmoivana yksilönä > järkiperäisten tarpeiden tyydyttäjä.
> Johtajat: tehostaa, pilkkoa työ osiin ja järjestää palkitsemisjärjestelmiä.
9. Välillä käsitys korostaa ihmisen yhteisöllisyyttä ja omaa oivaltamiskykyä. > antaa vastuuta.
> johtajat: luoda mahdollisuuksia kannustaa luovuuteen

10. Vastuuta korostettava silloin kun taloudellinen kasvu vakiintunutta. Tehostus laskukausien aikana.
11. Ensin ihannoitiin USA:sta kulttuuria ja ne opit levisivät maailmalle II MS jälkeen. Sen jälkeen huomio Japaniin > pitkäjänteisyyden arvostus > vahva sitoutuminen > otettiin oppia.

12. Liittyi myös laatuun. > Laatujohtaminen > (TQM) > laatua korostavan kulttuurin rakentuminen < keskeinen haaste. + joustavat tuotantojärjestelmät.
13. tuotteiden tekninen laatu asiakkaalle yhtä tärkeä kuin asiakkaan kokema laatu.
15. Oppinen sedimentoituminen > päällikkäisyyksistä > voivat olla keskenään ristiriidassa tai ei.


16. Liikkenjohdolliset muodit.
17. E. Abrahamson > tuoreiden ja ajankohtaisten oppien omaksuminen auttaa >> johtajien kaikissa tilanteissa näyttäydyttävä järkiperäiseltä ja edistykselliseltä.
18. F. Taylorin tieteellinen liikkeenjohto 1. "liikkenjohodon muoti"
19. Muodit luodaan puhumalla, kiertävät kuin vaatemuodit.

 20 Muodin kolme perustetta Kieser.
 Muoti käsitetään luonnolliseksi osaksi markkinataloutta > kilpailuedun luominen.

1. VALMISTETEORIA; kukat muodissa, ensin ne ottaa varakkaat sitten koko kansa > sit täytyy varakkaiden jo muuttaa muotia että ero pysyisi. Sama kun konsultit kertovat tietoa valuu myöhemmin massalle. 

2. MARIONETTITEORIA:  fiktiivisiä eroja luodaan sinne missä todellisa eroja ei ole. > liikkeenjohdollisten oppien kuluttajista tulee marionetteja. muotien levittäijen kyky  suositella. > pyritään saamaan ne itsestäänselviksi.

3. KOLLEKTIIVINEN SOSIAALINEN VALINTA: Toimija, johtaja luo itselleen hetkellisen tasapainotilan olemalla muodikas> järjestystä epävarmaan todellisuuteen.

JOHTAMISEN TYÖKALUT s. 109

Konsulttyritys Bain & Company / D. Rigby keräsi liikkeenjohdon 10  tärkeintä työkalua:

1. Benchmarking. (verrataan omaa toimintaa muihin)
2. Strateginen suunnittelu. ( määritellään toiminnan päämäärä ja eritellään se tavoitteiksi)
3. Missiot ja visiot. (hahmottaa liiketoiminnan tavoitetila, arvot ja toiminnan päämäärät)
4. Asiakassuhteiden johtaminen. ( CRM, ymmärretään paremmin eri asiakasryhmiä & vastataan tarpeisiin.)
5. Ulkoistaminen. ( eivät ydintoimintaa)
6. Tasapainotettu tuloskortti. ( Balanced scorecard, suorituskykyä, mitataan keskeisiä tehtäviä. - asiakkaiden saamaa arvoa ja henkilöstön suoriutumista)
7. Asiakkuuksien segmentointi (jaetaan osiin ne markkinat, joilla se toimii. )
8. Liiketoimintaprosessien uudistaminen. (BPR. business process re-engineering - toiminta eritellään prosesseiksi > tehdään mahd. tehokkaiksi. )
9. Ydinosaamiset ( tekee tuotteesta ainutlaatuista ja tunnistaminen)
10. Fuusiot ja yritysostot ( keinoja parantaa strategiaa, asemaa markkinoilla, lisätäomistajille tuotettua arvoa.)

>> Käyttävät julkiset ja yksityiset, palvelevat eri tavotteita,
>>>> Apuvälineitä kasvun, asiakastyön ja innovointiin.
>>>>>>Yrityskulttuuri ja ympäristöasiat tärkeitä!
>>>>>>>>> UUSI GLOBAALI TALOUS lisännyt johtamiseen liittyvien työkalujen kysyntää.
>>>>>>>>>>> P. Juuti ja M. Luoma > työkalujen sekamelska > tarjolla paljon > eroja vaikea nähdä.
<<<<<<<<< Niiden vahvuuksien ja heikkouksien tunteminen tärkeää.
<<<<<<< Tulee olla innostumatta liikaa yksittäisestä. > soveltaa yrityksen kokonaisuuteen.
<<<<< Johdonmukaisuus on niiden käytössä tärkeää.
<< Suomessa eniten käytetään SWOT-analyysiä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti